Svenskarnas dolda talang – en av fyra tror att deras duschsång kan leda till en artistkarriär

I en ny studie uppger över en tredjedel av svenskarna att de sjunger i duschen. Majoriteten av duschsångarna tycker dessutom att det är i duschen deras sång låter allra bäst – så pass bra att en fjärdedel tror att duschsången skulle kunna ge dem en framtid som artist. På dessa grunder söker nu Nikki Amini Sveriges bästa duschsångare i nya tävlingen Mora Shower Sessions.

I en undersökning genomförd av YouGov uppger hela 35 % av svenskarna att de sjunger i duschen. Av dessa tycker 64 % att de sjunger bättre i duschen än vanligtvis. Enligt akustikexperten Victor Ferm så har duschsångarna inte fel. Det finns flera faktorer som gör att sången låter bättre i duschen.

– För det första, duschen ger ett naturligt eko eller efterklangseffekt på ljudet. När ljudet från din röst träffar de hårda ytorna i duschen, som kakel och glas, reflekteras det och skapar en rikare och fylligare klang. Det kan ge illusionen av att man låter bättre eftersom ljudet blir mer professionellt och kraftfullt. Dessutom kan badrummet fungera som ett slags isolerat rum där ljudet inte sprider sig lika mycket som i ett större rum, säger Victor Ferm, akustikexpert Efterklang.

Unga sjunger bäst i duschen
Unga står ut i undersökningen, 65 % uppger att de sjunger i duschen, det är också över tre fjärdedelar (77 %) av dem som tycker att de låter bäst i duschen. Så pass bra att 41 % av dem tror att deras duschsång kan ge dem en framtid som artist – jämfört med det nationella snittet på 24 %. Pessimister är dock 40-49åringarna där endast 6 % tror att deras sång i duschen skulle öppna dörrar till musikbranschen.

– Det jag har förstått är att det är bra akustik i duschen. Det finns många artister som gillar att sjunga i badrummet eftersom det är så välisolerat. Det en otroligt bra yta att testa sig fram. Du känner in dig själv och ingen hör dig utanför, du är i en egen zon och det skapar frihetskänsla, säger Nikki Amini fd. Idoljury-medlem.

Gärna på svenska, eller ABBA
Enligt undersökningen är det 37 % som sjunger svenska artisters låtar och gärna på svenska. I undersökningen fick svenskarna uppge sina favoritlåtar i duschen. Många nämnde låtar av ABBA samt Loreens Tattoo, Carolas Fångad av en stormvind eller Singing in the rain. De över 55 sjöng inte helt otippat flest låtar på svenska (59 %).

– Det är en otroligt kittlande tanke att vi kan vara en del av någons framtida musikkarriär. Att folk sjunger i duschen har vi såklart vetat länge, men att så många också tycker att det faktiskt låter tillräckligt bra för att våga ta klivet mot en sångkarriär är imponerande, säger Marina Morell, Brand Manager Mora Armatur & FM Mattsson.

De vill hitta Sveriges bästa duschsångare
Undersökningen är beställd av Mora Armatur som har utlyst en sångtävling, Mora Shower Sessions, där Nikki Amini agerar domare. Tävlingen vill hitta Sveriges bästa duschsångare, prispotten är bland annat att få spela in sin låt eller badrumsprodukter för 50 000 SEK.

Läs mer på: www.morashowersessions.com

För mer information vänligen kontakta:
Linnea Nordström, PR Lead, BBDO Nordics
+46 702 118 186
Linnea.nordstrom@bbdonordics.com

Marina Morell, Brand Manager Mora Armatur
marina.morell@fmmattssongroup.com

Mer om Mora Armatur
Mora Armatur är en del av den ledande svenska krantillverkaren FM Mattsson Group som grundades 1865 i Östnor, strax utanför Mora. Den röda tråden i verksamheten är ledande teknologi, hög kvalitet, attraktiv design och hållbarhet. Det är med över hundra år av passion, hantverk och tradition som vi har kunnat förvandla klassisk design till en vattenupplevelse i världsklass. I FM Mattsson Group ingår förutom Mora Armatur även FM Mattsson, Damixa, Hotbath, Aqualla och Adamsez.

Findings från undersökning:

35 % sjunger i duschen / 60 % gör det för att det gör dem på bra humör / 45 % tycker att duschsång gör dem avslappnade
65 % av 18-29 åringar anger att de sjunger i duschen
54 % av 30-39 åringar sjunger i duschen
51 % unga vuxna utan barn sjunger i duschen
61 % av Familj med yngre barn sjunger i duschen
11 % av pensionärer sjunger i duschen
62 % av studenter i undersökningen uppger att de sjunger i duschen
46 % av arbetare uppger att de sjunger i duschen
22 % av de på landsbygden uppger att de sjunger i duschen, detta är 13 procentenheter lägre än den nationella standarden på 35 %
64 % tycker att de sjunger bättre i duschen
77 % av 18-29 åringar tycker att de sjunger bättre i duschen
18-29åringarna positivt inställda till att deras sång i duschen skulle kunna ge dem en framtid som artist – 41 % tror detta
40-49åringar är däremot skeptiska till att deras duschsång skulle göra dem till artister då endast 6 % uppger att de tror detta
38 % av storstadsborna (ej sthlm) tror att de har en framtid som artist
24 % av svenskarna tror att deras sång i duschen kan ge dem en framtid som artist

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 30 juni-3 juli 2023 har sammanlagt 1006 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor, 18+ år i Sverige.