Ny VD och koncernchef för FM Mattsson Mora Group utsedd

Fredrik Skarp har utsetts till ny VD och koncernchef för FM Mattsson Mora Group AB. Han tillträder tjänsten senast i juni 2016. Han har både en bred internationell erfarenhet från flera ledande befattningar inom SSAB och en stark lokal förankring i Dalarna där han under senare år varit VD för Mora of Sweden. Han kommer närmast från befattningen som VD för Scanmast.

Fredrik Skarp har en doktorsgrad i industriell marknadsföring och inköp. Under sina drygt tio år inom olika chefspositioner på SSAB har han varit drivande i företagsaffärer, ansvarat för enheter i tillväxt och expansion, men också för verksamheter som omstrukturerats. Under senare år, som VD för Mora of Sweden, har han genomfört ett flertal strategiska och strukturella förändringar som resulterat i såväl ökad effektivitet som en mer kundfokuserad organisation.

”FM Mattsson Mora Group får en synnerligen kompetent VD i Fredrik. Hans breda erfarenhet från både marknad och produktion kommer väl till pass i bolaget. Det är styrelsens övertygelse att vi har hittat en ny kraft som kan driva och bygga vidare på den fastslagna strategin med god tillväxt och lönsamhet”, säger Johnny Alvarsson bolagets styrelseordförande.

"Jag är mycket glad och stolt över förtroendet att axla VD-skapet och fortsätta utveckla FM Mattsson Mora Groups starka varumärken och marknadsposition tillsammans med alla medarbetare och företagets 150 åriga historia”, säger Fredrik Skarp

FM Mattsson Mora Groups marknadsdirektör Peter Wennerstein är som tidigare kommunicerats tillförordnad VD och koncernchef under interimsperioden fram till Fredrik Skarps tillträde.

För ytterligare information, kontakta Johnny Alvarsson, styrelseordförande i FM Mattsson Mora Group AB, telefon +46(0)70 589 17 95

FM Mattsson Mora Group bedriver försäljning, tillverkning samt produktutveckling av vattenkranar under de starka och väletablerade varumärkena FM Mattsson, Mora Armatur och Damixa. Norden är koncernens huvudmarknad. Koncernen omsätter över 1 miljard kronor och har över 550 anställda.