FM Mattsson Mora Group är nu kranmärkt!

På FN:s internationella världsvattendag den 22 mars firar vi att vi har blivit kranmärkta. Det innebär att vi har beslutat oss för att servera dricksvatten direkt från kranen istället för på flaska. På så sätt bidrar vi till en bättre och mer hållbar miljö!

Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning för verksamheter som väljer kranvatten framför flaskvatten.

– Genom att bli kranmärkta vill vi visa att vi tar ställning för en bättre miljö och inspirera andra att också välja kranvatten, säger vår vd Fredrik Skarp.

I Sverige har vi tillgång till rent vatten dygnet runt, direkt i våra kranar och ändå väljer vi att dricka 25 liter flaskvatten per person och år.

– Som privatperson kan vi dricka minst 250 liter kranvatten för samma pris som vi köper en liter flaskvatten. Då ingår inte bara produktion och distribution till en kran nära dig utan också rening av avloppsvatten, hantering av dagvatten och skydd av våra vattentäkter där dricksvattnet hämtas, berättar Frank Rälg, affärsutvecklare på FM Mattsson Mora Group.

Det finns många fördelar med att välja kranvatten framför flaskvatten. Kranvatten är lokalproducerat och distribueras i ledningar medan flaskvatten både ska produceras och transporteras och orsakar både onödiga koldioxidutsläpp och avfall. Kranvattnet du dricker är färskt medan flaskvattnet transporteras länge och kan bli stående i affären under en lång tid innan du konsumerar det.

Tillsammans kan vi göra en skillnad, gör som oss och drick kranvatten!

Källor: kranvatten.se och svensktvatten.se