FM Mattsson lanserar ett uppgraderat kopplingssystem för PEX-, PE-RT-, PB- och multilayer-rör

Efter ett omfattande, svenskt utvecklingsarbete lanserar FM Mattsson ett nytt kopplingssystem som med ett enkelt handgrepp förenklar rörmokarens vardag och minimerar fel vid montering.

Efter ett omfattande, svenskt utvecklingsarbete lanserar FM Mattsson den 19 februari ett nytt kopplingssystem som med ett enkelt handgrepp förenklar rörmokarens vardag och minimerar fel vid montering. Det nya kopplingssystemet är typgodkänt mot en mängd rörfabrikat och är en del i företagets satsning på att underlätta för VVS-installatörer och även fungera som rådgivare med en hög servicenivå. Tillsammans med det nya kopplingssystemet släpps även specialframtagna monteringsverktyg, en serviceväska samt tydliga och detaljrika monteringsinstruktioner som uppfyller Säker Vatten.

FM Mattssons ingenjörer vid fabriken i Östnor utanför Mora har fokuserat på användarvänlighet i utvecklingen av det nya kopplingssystemet. Installationen ska vara en snabb och positiv upplevelse utan fel. Som ett led i detta har FM Mattsson tagit fram unika verktyg som används vid montering och demontering. Åtdragningen av kopplingarna anges i moment vilket ger en säker och exakt installation. En momentnyckel inställd på rätt moment ingår också i serviceväskan.

Vi har testat våra nya stödhylsor mot ett stort antal fabrikat och de är nu godkända mot samtliga PEX och PE-RT rör som uppfyller rörtypernas EN-standard. Rör av multilayertyp har dock andra krav och måste typgodkännas modell för modell. En komplett lista över rör som är godkända tillsammans med våra kopplingar finns på vår hemsida (fmmattsson.se), säger Marina Thors Morell, produktchef FM Mattsson.

Det nya systemet är demonterbart vilket betyder att installatören lätt kan skruva i och ur stödhylsan. Det innebär att det är enkelt att demontera blandarfästen, väggbrickor, ventilfästen m.m. utan följdskador.

– Det nya kopplingssystemet förenklar rörmokarens vardag då det i stort sett inte går att göra fel. Det blir en korrekt montering vid första försöket, berättar Marina vidare. Den tillhörande serviceväskan innehåller förutom de nya monteringsverktygen och momentnyckeln, en rad olika provtryckningspluggar.

Vårt nya kopplingssystem är en viktig milstolpe för oss på FM Mattsson då ett av våra mål är att förenkla rörmokarens vardag. Man ska känna sig trygg med våra produkter. Som marknadsledande i Norden finns vi även rent geografisk alltid nära installatören med produkter och service, säger Fredrik Skarp, vd FM Mattsson Mora Group.

För mer information vänligen kontakta:

Marina Thors Morell, produktchef FM Mattsson, marina.thors.morell@fmm-mora.com,

070-238 51 49.