27 800 färre plastpåsar per år – ett viktigt steg i FM Mattssons hållbarhetsarbete

27 800 färre plastpåsar per år, färre arbetsmoment både för medarbetare och kunder och samt en stor besparing för miljön. Det är resultatet av FM Mattssons påbörjade reducering av plast.
– Hållbarhetsfrågan är viktig för oss och vi har påbörjat ett långsiktigt arbete med att minska vår plastanvändning, säger Lena Ryttar Thörnqvist, logistiktekniker vid FM Mattsson.

FM Mattsson fortsätter att utveckla och utmana sitt hållbarhetsarbete. I slutet av förra året initierades ett projekt med målet att reducera antalet plastpåsar, som en del av ett långsiktigt arbete med att minska användningen av plast från företagets verksamhet.

– I januari började vi titta på hur vi kunde reducera mängden plastpåsar i framförallt monteringen. Genom att jobba med förpackningslayouten och hur artiklarna packas i sina kartonger identifierades en plastpåse som vi nu kunnat ta bort, säger Lena Ryttar Thörnqvist.

Resultaten lät inte vänta på sig. Minskningen har medfört att FM Mattsson nu använder 27 800 färre plastpåsar per år.

– Det här är en besparing för miljön men vi har också sett andra effekter. Reduceringen av plastpåsen kommer att underlätta för våra kunder som får färre moment vid installationen av produkten. Ergonomin för våra egna montörer förbättras också då vi eliminerar ett steg i deras packrutin. Genom att arbeta med dessa miljöbesparande åtgärder har vi alltså minskat arbetsmoment både för oss själva och för våra kunder och samtidigt blir vi mer lönsamma. Det är verkligen ett lysande exempel på att det är smart att jobba med hållbarhet, säger Lena.

Kommer införa fler åtgärder
Den åtgärd FM Mattsson nu gjort är ytterligare ett tillskott i företagets hållbarhetsarbete.

– Vi kommer självklart att spinna vidare på det här och införa fler åtgärder, både i vår egen produktion och tillsammans med våra leverantörer, säger Lena.

Bakom den framgångsrika plastbesparingen står ett tvärfunktionellt samarbete med intresse för hållbarhet samt det faktum att FM Mattsson har sin produktion på plats i Mora och därmed har kontroll på hela kedjan från fabrik till kund.

– Det har varit ett bra samarbete mellan avdelningarna och vi vill alla ta vårt ansvar och minska plastanvändningen. Hållbarhetsfrågan är viktig för oss och konsumenterna är så medvetna i dag att de förväntar sig det av oss som företag, säger Lena Ryttar Thörnqvist.