FM Mattsson lanserar vårdserien MEDICARE – blandare med fokus på hygien, tillgänglighet och hållbarhet

FM Mattssons nya produktserie för vård och omsorg, MEDICARE, är framtagen i samarbete med vårdsektorn för att uppfylla marknadens tillgänglighets- och hygienkrav. Först ut lanseras tvättställsblandare med fokus på hygien, tillgänglighet och hållbarhet.

I ett nära samarbete med experter inom vårdsektorn har FM Mattssons MEDICARE-serie vuxit fram. En produktserie som är till för att uppfylla vårdens specifika krav, samtidigt som de ska underlätta vardagen för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Under ett år har vi studerat och diskuterat med proffs inom vårdsektorn för att hitta de bästa lösningarna på en hygienisk och tillgänglig blandarserie. Vi har lärt oss mycket och det har varit en spännande resa, där målet är att vi nu ska ut på marknaden och stötta våra kunder i deras behov och krav, säger Frank Rälg, produktchef FM Mattsson.

Ergonomisk design som ökar tillgängligheten
Produkterna inom MEDICARE fokuserar på hygien, tillgänglighet samt hållbarhet och har en stilren design med runda släta former samt minimala skarvar. Valbarheten av spaklängd, tydliga färgmarkeringar och förlängda pipar skapar en bra anpassning utifrån behovsbilden. Även att strålsamlaren är vinklad i 32 grader ökar tillgängligheten för användaren, då vattenstrålen får en bättre träffbild i tvättstället.

– Plan- och bygglagen ställer krav på att byggnader ska vara tillgängliga och användbara för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga. Ordet användbart är ett mycket starkt krav, men ett exempel på detta är att ett badrum ska kunna användas utan behov av hjälp. Här har blandarna en betydande del i vår hygieniska vardag och det är kul att se att MEDICARE-serien från FM Mattsson uppfyller dessa krav i en mycket stilren design, sägerMaarit Lundvall, tillgänglighetskonsult på Tyrèns.

Förutom de tillgänglighetskrav som MEDICARE-serien lever upp till, innehåller blandarna FM Mattssons kända energieffektiva lösningar samt funktioner som kallstart och mjukstängning. Serien är även tillverkad i ett blyfritt material i den egna fabriken i Mora.

– Att blandarna är tillverkade här i Mora ser vi enbart som en stark fördel för att kunna erbjuda hållbara produkter, ökad tillgänglighet på reservdelar samt en bra service till våra kunder. Men självklart underlättar det även vår fortsatta utveckling av produkter inom detta segment. Nu lanserar vi tvättställsblandare, men detta är bara början, avslutar Frank.

Produkter

• FM Mattsson MEDICARE – Art.nr 3250-0010